torstai 27. lokakuuta 2016

Annapurna Base Camp Trek päivä 7: Voittajafiilis

Chhomrong 2170m - Nayapul 1070m: 8h

Aamulla ainoa ajatus oli, että tänään on päästävä Nayapuliin. Pohdimme myös lähimpiä bussireittejä siltä varalta, ettei käveleminen onnistuisi. Ajattelin, että jos ei nyt liiku jalka toisen eteen, ei tilanne ole seuraavana päivänä yhtään parempi. Halusin kuitenkin kävellä, sillä bussin ottaminen olisi tuntunut luovuttamiselta.

"Sinnikkyyden ja ääliömäisyyden raja on välillä häilyvä", sanoi Tiia.

Koska aika pitkänkin matkan tulimme eri reittiä kuin mitä olimme menneet ylös, oli hieno tunne nähdä taas tuttuja maisemia samalla tietäen, että on lähellä reissun päätepysäkkiä. Särkylääkkeen vaikutuksen heiketessä matka alkoi kuitenkin tuntua jälleen loputtomalta, ja jopa portaiden ylös kiipeäminen oli helpompaa kuin loivan alamäen käveleminen.

Vihdoin saavuimme taas sillalle, jonka molemmin puolin meidät pysäytettiin tulomatkalla. Kirjautimme itsemme kahdesti saapuneiksi, jotta meitä ei aleta etsimään vuoristosta. Saimme samalla vielä viimeiset leimat ACA-lupiimme ja TIMS-kortteihimme. Tiia alkoi jo suunnittelemaan Everestin valloitusta kun itse etsin kioskia, josta saisi suklaata.

Nayapuliin saavuttuamme päätimme palkita itsemme ottamalla taksin takaisin Pokharaan. Emme kuitenkaan suostuneet maksamaan ensiksi pyydettyä 3000 NPR:n hintaa, vaan jäimme odottelemaan uutta taksia. Taksikuskit jäivät naureskelemaan rivissä sanoen, ettei loma-aikaan halvemmalla minnekään pääse. Melko pian yksi heistä kuitenkin lähestyi meitä ehdottaen, että maksaisimme 1500 NPR, jos jakaisimme taksin. Tartuimme tarjoukseen, ahdoimme 7 henkilöä 5 hengen taksiin, ja puolentoista tunnin päästä olimme jo taas Pokharassa.

Pokharassa ollut kaverimme oli varannut meille valmiiksi hotellin, jossa odotti vielä yksi yllätys: huone oli kolmannessa kerroksessa eikä hissiä ollut. Jostain syystä muut hotellilla olijat kyselivät jaloistani ihan kuin kävelystäni olisi voinut havaita jotain outoa.

Kaikesta huolimatta reissu oli aivan huikea, ja hetken mielijohteesta saattaisin jopa luvata lähteä Himalajan-valloitukselle uudestaankin.